Liikkeellä huijausviestejä – ja puheluja

Rikolliset kalastelevat entistä aggressiivisemmin ihmisten tietoja tekstiviestien, sähköpostien sekä soittojen avulla. Viestissä voidaan esimerkiksi väittää, että asiakkaan tili on suljettu ja linkkiä klikkaamalla asiakas pääsee aktivoimaan tilinsä uudelleen. Sähköpostin kautta asiakkaalle saatetaan ilmoittaa hänen pankkikorttinsa toimimattomuudesta ja hänen tulisi asian korjaamisen vuoksi käydä tarkistamassa tietonsa sähköpostin kautta saadun linkin kautta. Puhelimitse henkilöltä saatetaan tiedustella pankkikortin numeroa, henkilötunnusta, kotiosoitetta tai kysellään jonkun toisen henkilön tietoja. Huijarit ja tietojen kalastelijat ovat olleet viime aikoina liikkeellä voimakkaasti ja rikolliset naamioituvat hyvin tunnettujen brändien taakse esimerkiksi kloonaamalla taidokkaasti muun muassa tunnetun pankin logon sekä heidän käyttämät tekstit esimerkiksi kohdasta mistä palveluun kirjaudutaan.

Tärkeää on, ettet koskaan kirjaudu verkkopankkiin tekstiviestin tai sähköpostiin tulleen linkin kautta. Älä myöskään anna puhelimitse henkilökohtaisia tietoja itsestäsi. 

 

Miten omat tiedot kannattaa suojata?

Pidä luottokorttitietosi visusti suojattuna. Älä luovuta tietoja ulkopuolisille ja suojaa pankkikortin salasana kädelläsi, kun näppäilet sen maksupäätteelle. Jos korttisi katoaa tai joutuu vääriin käsiin, ota viipymättä yhteyttä pankkiisi.

Sosiaalisessa mediassa älä kerro julkisesti osoitetietojasi, henkilötunnustasi tai muita arkaluontoisia asioita itsestäsi. Pyydä lupa, jos aiot julkaista kuvia muista ihmisistä.

Jos olet myymässä tai ostamassa verkosta jotain, ole tarkkana maksamisen kanssa. Pyydä esimerkiksi ostettavasta tuotteesta tarkempi kuva määrittelemästäsi paikasta tai pyydä kirjoittamaan tuotteen päälle lappu, missä näkyy esimerkiksi päivämäärä. Suosi maksutapana luottokorttimaksua.

Vaihda laitteisiisi tarpeeksi usein salasana. Älä käytä ilmiselviä salasanoja, kuten 1234, 0000 tai matti81. Luo salasana missä on erikoismerkkejä, isoja ja pieniä kirjaimia sekä numeroita. Kuitenkin niin, että muistat salasanan ilman, että sitä välttämättä tarvitsee kirjoittaa mihinkään ylös.

Lapsille kannattaa hankkia puhelinliittymä, millä ei voi soittaa maksullisiin numeroihin. Opeta lapsille myös netin turvallinen käyttö ja millaisiin puheluihin ei kannata vastata sekä miten toimia, jos epäilyttävä tyyppi kyselee puhelimessa asioita.

Kovempi keino suojata tietonsa on ottaa itselleen luottokielto. Mikä tarkoittaa, ettei kukaan voi ottaa henkilötiedoillasi lainaa. Oma luottokielto – merkinnän voi tehdä Suomen asiakastieto tai Bisnode Finland-palvelussa.

Rekisteröintikiellolla varmistat, että sinua ei voida merkitä yrityksen tai yhteisön vastuuhenkilöksi kaupparekisteriin, yhdistysrekisteriin tai säätiörekisteriin ilman, että asiasta ilmoitetaan sinulle tai pyydetään erillinen suostumus.

Omien tietojen luovuttamiskiellolla voit kieltää tietojesi luovuttamisen suoramarkkinointia, henkilömatrikkelia ja sukututkimusta varten sekä asiakasrekisterin tai muun vastaavan rekisterin päivitystä varten. Näiden lisäksi voit kieltää yhteystietojesi luovuttamisen yhteys-,osoite- tai muuhun vastaavaan tietopalveluun. Kieltopyyntö tulee tehdä Digi-ja väestörekisteriin.

Muuttosuoja on ajankohtaista silloin, jos henkilötiedot ovat syystä tai toisesta jo joutuneet hakkerien tai muiden rikollista toimintaa harrastavien tietoon. Muuttosuojan avulla varmistetaan ettei kukaan pääse muokkaamaan identiteettivarkauden kohteeksi joutuneen henkilön tietoja.