Puhelinliittymä

Puhelinliittymä parhailla ominaisuusksilla

Nykyään matkapuhelinta käytetään todella paljon. Kännykästä etsitään tietoa, katsellaan päivän uutiset, suosikki tubettajien uusimmat videot sekä vapaa-ajalla kännykän ruudun valtaa elokuvat. Matkapuhelimella maksellaan laskuja, tehdään ruoka-ostoksia ja tilataan palveluja. On siis päivän selvää, että nettiyhteyden tulee olla hyvä ja puhelinliittymän ominaisuudet käyttöä vastaavat. Oletko muistanut tarkistaa, että matkapuhelimesi puhelinliittymä on ajantasalla?

 

Mikä puhelinliittymä kannattaa ottaa?

Tähän ei ole yhtä selkeää vastausta, koska matkapuhelimen käyttötottumukset vaihtelevat. Käyttäjä itse tietää parhaiten millaisia ominaisuuksia hän puhelimeensa tarvitsee. Ennen liittymävalintaa voit miettiä omaa puhelimen käyttöäsi seuraavien kysymysten avulla.

  • Tuleeko sinun viestiteltyä sekä puhuttua puhelimessa paljon kavereille?
  • Oletko ns. megakäyttäjä – puhelin on jatkuvasti lähettyvillä. Soittelet, viestittelet, kuuntelet musiikkia ja katselet videoita sekä elokuvia kännykällä?
  • Matkusteletko paljon ja/tai puhut ulkomaanpuheluja?
  • Oletko mielestäsi peruskäyttäjä – et tarvitse puhelinta välttämättä edes päivittäin.
  • Tuleeko puhelinliittymä lapselle?

Näitä kysymyksiä pohtimalla pääset jo hyvään käsitykseen millainen matkapuhelimen käyttäjä olet. Tämän jälkeen voit siirtyä liittymävertailu taulukkoon, josta näet kaikkien neljän suuremman operaattorin liittymätarjoukset ja tarkemman kuvauksen kyseisestä liittymästä.

Liittymävertailussa on esiteltynä DNA liittymät, Elisa liittymät, Telia liittymät sekä Moi liittymät täysin puolueettomasti. Liittymävertailutaulukko päivittyy automaattisesti, joten näet taulukosta aina ajantasaiset liittymätarjoukset ilman sivustolta toiselle surffailua.

 

Miksi puhelinliittymä tulisi vaihtaa?

Liittymätarjoukset ovat voimassa keskimäärin 12 – 24 kuukautta, sen jälkeen liittymän normaalihinta tulee voimaan automaattisesti. Vähintään ennen liittymätarjousjakson päättymistä tulisi puhelinliittymä päivittää uuteen, ellei halua maksaa liittymästä kalliimpaa hintaa.

Muita syitä puhelinliittymän vaihtamiseen voivat olla, ettei käyttäjä ole enää tyytyväinen nykyiseen liittymään. Halutaan löytää halvin puhelinliittymä tai liittymässä on jotain ominaisuuksia joista hän maksaa ihan turhaan tai liittymässä ei ole jotain ominaisuuksia, joita hän nimenomaan tarvitsisi liittymäänsä.

Syynä liittymän vaihtamiseen voi olla myös, että päivitetään lapsen puhelinliittymä tehokkaampaan tai perheen kaikki liittymät halutaan ottaa samalta operaattorilta.

 

Miten puhelinliittymä vaihdetaan?

Puhelinliittymän vaihtaminen ei ole vaikeaa.

Kun käyttäjä löytää uuden hyvän liittymän hänen tarvitsee vain klikata kohtaa “tilaa” ja käyttäjä siirtyy valitsemansa teleoperaattorin sivuille.

Operaattorin sivuilla käyttäjä täyttää tarvittavat tiedot, jonka jälkeen teleoperaattori hoitaa vanhan puhelinliittymän irtisanomisen ja numerosiirron. Käyttäjä saa postitse uuden SIM-kortin, joka vaihdetaan matkapuhelimeen onnistuneet siirron jälkeen. Käyttäjä saa asiasta lähemmin viestin. Kaikkiaan tähän kuluu aikaa noin 5 – 14 päivää. Siihen asti nykyinen liittymä toimii ilman katkoksia.